Податкове повідомлення-рішення (ППР) — це письмове повідомлення контролюючого органу (рішення) про обов’язок платника податків сплатити суму грошового зобов’язання, визначеного органом ДФС у випадках, передбачених ПКУ та іншими законодавчими актами, контроль над виконанням яких покладений на контролюючі органи, або внести відповідні зміни в податкову звітність.
Адміністративне оскарження податкових повідомлень-рішень
Оскарження податкового повідомлення-рішення відбувається шляхом звернення платника податків до фіскального органу вищого рівня зі скаргою про перегляд протиправного рішення. Важливим у цьому питанні є дотримання строків оскарження та ієрархії владних органів.
Порядок оскарження платниками податків податкового повідомлення-рішення про визначення контролюючими органами грошового зобов’язання визначається ст. 56 Податкового кодексу України.
Процедура адміністративного оскарження є досудовим порядком вирішення спорів. Важливо пам’ятати, що рішення контролюючого органу, що оскаржується платником податків в судовому порядку, не підлягає адміністративному оскарженню.
У разі незгоди платника податків, щодо:
1) неправильного визначення суми грошового зобов’язання контролюючим органом;
2) прийняття рішення, що суперечить законодавству або виходить за межі повноважень контролюючого органу, встановлених Податковим кодексом України або іншими законами України. У такому випадку платник податків має право згідно п.56.2 ст.56 ПКУ звернутися до контролюючого органу вищого рівня із скаргою про перегляд такого рішення.
Така скарга подається до контролюючого органу вищого рівня у письмовій формі, протягом 10 робочих днів, що настають за днем отримання платником податків податкового повідомлення-рішення або іншого рішення контролюючого органу, що оскаржується.
Платник податків одночасно з поданням скарги до контролюючого органу вищого рівня зобов’язаний письмово повідомити контролюючий орган, яким визначено суму грошового зобов’язання або прийнято інше рішення, про оскарження його податкового повідомлення-рішення.
У разі коли контролюючий орган приймає рішення про повне або часткове незадоволення скарги платника податків, такий платник податків має право звернутися протягом 10 календарних днів, наступних за днем отримання рішення про результати розгляду скарги, зі скаргою до контролюючого органу вищого рівня.
У разі порушення платником податків вимог п.56.3 і 56.6 ст.56 ПКУ, подані ним скарги не розглядаються та повертаються йому із зазначенням причин повернення.
ПКУ встановлено строки звернення зі скаргою:
1) 10 днів з дня отримання платником рішення, що оскаржується.
2) 30 днів з дня надходження ППР, якщо держорган визначив грошове зобов’язання на підставах, не пов’язаних із порушенням податкового законодавства.
3) Також за поважних причин цей строк може бути продовжено, із передбачених підстав (п. 102.6 ПКУ) та підтверджених документально, тільки за письмовим запитом платника податків.
Якщо скаргу платника податків залишено без задоволення – такий платник податків має право звернутися до суду.
За результатами розгляду судом може бути ухвалено рішення про відмову у задоволенні позову; скасування ППР та суми податкового боргу; або зменшення сум грошового зобов’язання. Рішення, оскаржене в судовому порядку, не може бути потім розглянуто в адміністративному порядку в разі негативного результату.