Правила реєстрації місця проживання
У зв’язку з набранням чинності змін до Закону України «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні» 04 квітня 2016 року КМУсвоєю Постановоювід 02березня 2016 року № 207 затвердив Правила реєстрації місця проживання та Порядок передачі органами реєстрації інформації до Єдиного державного демографічного реєстру.
Хто реєструє?
Тепер повноваження з реєстрації, зняття з реєстрації місця проживання здійснюються виконавчим органом сільської, селищної або міської ради, сільським головою (у разі коли відповідно до закону виконавчий орган сільської ради не утворено) (далі - орган реєстрації) на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, на яку поширюються повноваження відповідної сільської, селищної або міської ради.
Змінився строк звернення до уповноважених органів
Громадянин України, а також іноземець чи особа без громадянства, які постійно або тимчасово проживають в Україні, зобов'язані протягом 30 календарних днів (раніше був строк 10 днів) після зняття з реєстрації місця проживання та прибуття до нового місця проживання зареєструвати своє місце проживання.
Реєстрація новонародженої дитини
Відповідно до Порядку батьки або інші законні представники зобов’язані зареєструвати місце проживання новонародженої дитини протягом трьох місяців з дня державної реєстрації її народження.
За бажанням батьків чи одного з них документи, передбачені цією статтею для реєстрації місця проживання дитини, можуть бути подані органам державної реєстрації актів цивільного стану під час проведення державної реєстрації народження дитини. Органи державної реєстрації актів цивільного стану в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, направляють зазначені документи органам реєстрації для реєстрації місця проживання новонародженої дитини.
Реєстрація місця проживання новонародженої дитини може здійснюватися також на підставі направлених органами соціального захисту населення даних, що зазначив законний представник, з яким постійно проживає дитина, у заяві про призначення допомоги при народженні дитини.
Крім того, особа може доручити в установленому законодавством порядку подати заяву про реєстрацію місця проживання відповідній посадовій особі виконавців послуг з управління (утримання) багатоквартирного будинку (гуртожитку), об’єднання співвласників багатоквартирного будинку, житлово-будівельного кооперативу, управителя багатоквартирного будинку за місцем її проживання.
Місце проживання
Під даним поняттям тепер слід розуміти не лише житло, розташоване на території адміністративно-територіальної одиниці, в якому особа проживає, а також і спеціалізовані соціальні установи, заклади соціального обслуговування та соціального захисту, військові частини.
Одна адреса
Реєстрація місця проживання здійснюється тільки за однією адресою. У разі якщо особа проживає у двох і більше місцях, вона здійснює реєстрацію місця проживання за однією з цих адрес за власним вибором. За адресою зареєстрованого місця проживання з особою ведеться офіційне листування та вручення офіційної кореспонденції.
Відповідальність
Особи, які не проживають за адресою, що зареєстрована як місце їх проживання, більше одного місяця і які мають невиконані майнові зобов’язання, накладені в адміністративному порядку чи за судовим рішенням, або призиваються на строкову військову службу і не мають відстрочки, або беруть участь у судовому процесі в будь-якій якості, зобов’язані письмово повідомити орган реєстрації про своє місце перебування.
Реєстрація бездомних
Змінами встановлено порядок реєстрації бездомних. Такі особи реєструються за адресою спеціалізованої соціальної установи, закладу соціального обслуговування та соціального захисту, створених органами місцевого самоврядування. Подання заяви про реєстрацію, зняття з реєстрації місця проживання таких осіб у порядку і строки, встановлені цим Законом, покладається на відповідну спеціалізовану соціальну установу, заклад соціального обслуговування та соціального захисту, де проживають зазначені особи.
Електронний реєстр
Орган реєстрації для потреб реєстрації місця проживання/перебування формує та веде реєстр територіальної громади - базу даних, призначену для зберігання, обробки, використання інформації, що створюється, ведеться та адмініструється органом реєстрації для обліку осіб, які проживають на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці.
Також в постанові йдеться, що передача інформації про реєстрацію/ зняття з реєстрації місця проживання / перебування фізичних осіб з реєстрів територіальних громад до Єдиного госдемреестр здійснюється після введення в експлуатацію відповідних програмних засобів.
На період до 1 січня 2017 року інформацію від виконавчих органів сільських, селищних, міських рад, їх посадових осіб, сільських голів, які здійснюють реєстрацію / зняття з реєстрації місця проживання / перебування в Єдиний госдемреестр може передаватися в паперовому та електронному вигляді.