Аналіз змін до ЗУ "Про державну реєстрацію юридичних та фізичних осіб-підприємців та громадських формувань"
26 листопада 2015 року Верховною Радою України було прийнято Закон України «Про внесення змін до Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" та деяких інших законодавчих актів України щодо децентралізації повноважень з державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань», яким вищезазначений нормативний акт викладено повністю в новій редакції. Нова редакція набула чинності з 01.01.2016 року.
Для чого зміни….
З прийняттям нової редакції Закону законодавець ставив ціль об’єднати дані, що містяться у різних базах даних (Єдиний державний реєстр юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців, Єдиний ліцензійний реєстр, Реєстр документів дозвільного характеру, Єдиний реєстр громадських формувань, Реєстр громадських об’єднань, Єдиний реєстр підприємств, щодо яких порушено провадження у справі про банкрутство) в один реєстр для економії коштів на обслуговування тотожних баз даних та спрощення порядку доступу громадян до інформації, що в них міститься. Створення єдиної системи реєстрації різних суб’єктів (юридичних осіб, ФОП, громадських формувань) та запровадження принципу екстериторіальності по всій території України дало змогу спростити доступ громадськості до ведення бізнесу чи суспільної діяльності, минаючи бюрократичні процедури отримання адміністративних послуг. Також прийняття нової редакції Закону обумовлено реформуванням системи надання адміністративних послуг в Україні, в тому числі, і у сфері державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців, громадських формувань. Було запропоновано розширити коло суб’єктів, що можуть надавати адміністративні послуги в даній сфері.
Що змінилось на «краще»…
Головними нововведеннями Закону стали наступні:
- функції з державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців, громадських формувань тепер можуть здійснювати: Міністерство юстиції та його територіальні органи, органи місцевого самоврядування, держадміністрації, нотаріуси та інші акредитовані суб’єкти, зокрема:
Міністерство юстиції України - у разі державної реєстрації політичних партій, всеукраїнських професійних спілок, їх об’єднань, всеукраїнських об’єднань організацій роботодавців; відокремлених підрозділів іноземних неурядових організацій, представництв, філій іноземних благодійних організацій, постійно діючих третейських судів, засновниками яких є всеукраїнські громадські організації, всеукраїнських творчих спілок та їхньої символіки;
територіальні органи Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі - у разі державної реєстрації обласних, регіональних і республіканських професійних спілок, їх організацій та об’єднань, структурних утворень політичних партій, регіональних (місцевих) творчих спілок, територіальних осередків всеукраїнських творчих спілок, обласних, республіканських Автономної Республіки Крим, Київської та Севастопольської міських організацій роботодавців та їх об’єднань, постійно діючих третейських судів;районні, районні у містах, міські (міст обласного значення), міськрайонні, міжрайонні управління юстиції - у разі державної реєстрації громадських об’єднань, їхніх відокремлених підрозділів, громадських об’єднань, що не мають статусу юридичної особи, місцевих та первинних професійних спілок, їх організацій та об’єднань, структурних утворень політичних партій, регіональних (місцевих) творчих спілок, територіальних осередків всеукраїнських творчих спілок, місцевих організацій роботодавців та їх об’єднань, підтвердження всеукраїнського статусу громадського об’єднання;виконавчі органи сільських, селищних та міських рад, Київська та Севастопольська міські, районні, районні у містах Києві та Севастополі державні адміністрації, нотаріуси, акредитовані суб’єкти - у разі державної реєстрації інших юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.
Для надання повноважень акредитованим суб’єктам в галузі реєстрації Кабінетом Міністрів України було прийнято Постанову від 25 грудня 2015 р. № 1130 «Про затвердження Порядку акредитації суб'єктів державної реєстрації та моніторингу відповідності таких суб'єктів вимогам акредитації», якою врегульовано підстави, умови, проведення акредитації суб'єктів державної реєстрації, моніторингу їх відповідності вимогам акредитації. Крім того, Міністерством юстиції України затверджено Наказ від 29 грудня 2015 р. № 2790/5 «Про врегулювання відносин, пов'язаних зі статусом державного реєстратора», яким визначено кваліфікаційні вимоги до державного реєстратора, зразок та опис печатки державного реєстратора.
- в Законі об’єднали процедуру подачі документів для державної реєстрації не тільки юридичних осіб та ФОП, а й громадських формувань. Слід відмітити, що під поняттям «громадське формування» в Законі розуміють: політичні партії, структурні утворення політичних партій, громадські об’єднання, місцеві осередки громадського об’єднання із статусом юридичної особи, професійні спілки, їх об’єднання, організації профспілки, передбачені статутом профспілки та їх об’єднання, творчі спілки, місцеві осередки творчих спілок, постійно діючі третейські суди, організації роботодавців, їх об’єднання, відокремлені підрозділи іноземних неурядових організацій, представництва, філії іноземних благодійних організацій.
- окрім самих громадських формувань у випадках, визначених Законом, можна зареєструвати й їх символіку;
- з прийняттям Закону запроваджено принцип екстериторіальності у межах території всієї України, що дає можливість вносити зміни до Реєстру без прив’язки до місцезнаходження суб’єкта. В 2015 році Пілотний проект «екстериторіальності» був протестований на території м. Києва, Київської, Вінницької, Івано-Франківської областей;
- скорочено перелік документів, які подаються для державної реєстрації. Так, наприклад, не подаються документи, що підтверджує правомочність прийняття рішення про внесення змін до установчих документів, оригінали установчих документів юридичної особи з відміткою про їх державну реєстрацію з усіма змінами, чинними на дату подачі документів, рішення (протокол) про прийняття рішення про створення юридичної особи, зміну місцезнаходження тощо;
- установчий документ юридичної особи подається в новій редакції не в двох, а в одному екземплярі. Реєстратор зобов’язаний виготовити електронну копію документу, доступ до якого буде відкрито в електронному режимі;
- скасовано обов’язок щорічного підтвердження діяльності юридичної особи. Іншими словами не потрібно подавати Форму № 6 щорічно державному реєстратору для внесення інформації про підтвердження відомостей про юридичну особу;
- замість Форм, що заповнювались для проведення реєстраційних дій, запроваджено Заяви, підписувати які має право уповноважена особа за довіреністю без завірення її підпису посадовою особою (директором, керівником юридичної особи). Слід відмітити, що зміни до Форм були прийняті зовсім недавно (листопад 2015 р.), що свідчить про непослідовність дій законодавця в реформуванні в даній сфері;
- змінились форми отримання відомостей з Реєстру. Скасовано видачу паперових виписок (окрім для поставлення апостилю) та установчих документів, натомість запроваджено їх отримання в електронному вигляді через Портал електронних сервісів;
- законом передбачено створення Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань та Порталу електронних сервісів, через які і відбувається доступ до інформації. Для використання функціоналу порталу електронних сервісів для кожної юридичної особи, громадського формування та фізичної особи-підприємця має бути створено персональний кабінет;
- Законом встановлені строки проведення реєстрації, наприклад, щодо юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців - протягом 24 годин після надходження документів, поданих для державної реєстрації та проведення інших реєстраційних дій, крім вихідних та святкових днів. Відмічаємо, що реєстрація може бути проведена у скорочені строки, якщо заявником здійснено оплату в кратному розмірі до стандартної суми плати;
- також Законом встановлено порядок зупинення розгляду документів на строк, що становить 15 календарних днів з дати їх подання, за підстав, що чітко визначені Законом. У разі подання документів, необхідних для усунення підстав для зупинення розгляду документів, протягом встановленого строку розгляд документів поновлюється;
- запроваджено адміністративного оскарження рішень державних реєстраторів до Міністерства юстиції України та його територіальних органів або до суду. Як відповідальність суб'єктів державної реєстрації за порушення у сфері державної реєстрації передбачено тимчасове блокування та анулювання доступу до реєстру або скасування акредитації. Загальний строк розгляду скарги не може перевищувати 45 календарних днів.Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 25 грудня 2015 р. № 1128 «Про затвердження Порядку розгляду скарг у сфері державної реєстрації», якою врегульовано в тому числі, й процедуру розгляду скарг відповідно до Закону про реєстрацію;
- з покращенням надання адміністративних послуг виросли ставки адміністративного збору за їх надання. Так, наприклад, якщо за державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу у 2015 році сплачувалося 60 грн. 90 коп., то у 2016 така послуга коштуватиме 410 грн. Хоча, знижена ставка адміністративного збору буде застосовуватись у розмірі 75 відсотків від встановленої законом, якщо заявник скористався електронною формою подачі документів.
А як на практиці?
Як і до будь-яких життєвих змін, до нових нормативних вимог, прийнятих із запровадженням нової редакції Закону, необхідно звикнути. На жаль, перехідний період в Україні відбувається повільно і практична база досить часто не готова до кардинальних реформувань. Тому з початком нового 2016 року питання виникли не лише в заявників, але й у самих державних реєстраторів стосовно порядку впровадження норм законодавства. І, як правило, поки звикаєш до нововведень, приходять нові реформи.
Отже до сьогодні Єдиний державний реєстр, що повинен об'єднувати декілька окремих реєстрів, зокрема: Єдиний державний реєстр юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, Єдиний реєстр громадських формувань, Реєстр громадських об'єднань, Єдиний реєстр підприємств, щодо яких порушено провадження у справі про банкрутство, Єдиний реєстр арбітражних керуючих, Реєстр постійно діючих третейських судів, не сформований (з 01.01.2017 - відомості про діючі ліцензії та документи дозвільного характеру) та Електронний портал сервісів з електронними кабінетами заявників не запущений.
Процедура, яка надає можливість призупинити розгляд поданих документів, та надати можливість заявнику протягом 15 календарних днів усунути підстави для зупинення розгляду документів (виправити помилки), не реалізовується на практиці, оскільки немає можливості надіслати повідомлення про зупинення розгляду документів із зазначенням строку заявнику на адресу його електронної пошти та розмістити на порталі електронних сервісів у день зупинення та надсилаються.
Із-за вищезазначених проблем у заявника виникають проблеми взаємовідносин з державними органами, банками, іншими установами, оскільки юридична особа (передусім новостворена) не отримує «на руки» Виписку, затверджену підписом та печаткою реєстратора та установчий документ з відміткою реєстратора.
З порядком доступу до установчих документів юридичної особи, які подаються реєстратору винятково в єдиному екземплярі, також ще не визначились. Тому новостворена юридична особа не може представити контрагенту належним чином посвідчений чи офіційно визнаний примірник установчих документів. Вважаємо, що такі дії законодавця направлені на поступовий перехід на модельні установчі документи.
Доступ до Реєстру для реалізації принципу «екстериторіальності» з’явився лише на цьому тижні. Але враховуючи наявні проблеми із комп’ютерним обладнанням та електронним зв’язком, що існували й до сьогодні, важко прогнозувати налагоджену роботу системи і в майбутньому.
Переваги збільшення кола суб’єктів державної реєстрації (зокрема, надання повноважень з реєстрації нотаріусам) покаже час.
Відмова від пред’явлення документів, що посвідчують рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про її створення чи зміну місцезнаходження, поки викликає деякі запитання, тому при створенні реєстратори ще долучають до справи протокол про створення юридичної особи. Місцезнаходження юридичної особи не обов’язково повинно зазначатись в установчих документах, тому при внесенні змін до відомостей в Реєстрі, може подаватись лише Заява без протоколу і примірника статуту.
Підсумовуючи вищевикладене, сподіваємось, що зміни у сфері державної реєстрації юридичних осіб, ФОП та громадських формувань закладуть підвалини для якісної перебудови системи надання адміністративних послуг в Україні.
Автор Ткач О.А.