Стаття - Проект змін щодо одержання дозволу на працевлаштування іноземців та тимчасової посвідки
Верховною радою України ще в минулому 2016 році розроблено законопроект і прийнято у першому читанні, яким вносяться зміни до порядку одержання дозволу на працевлаштування іноземних громадян та одержання ними тимчасової посвідки на проживання в Україні.
Так, 18 січня 2017 року народні депутати – члени Комітету з питань промислової політики та підприємництва - рекомендувати ВРУ прийняти у другому читанні в цілому як Закон з юридичним доопрацюванням проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо зменшення бар'єрів для залучення іноземних інвестицій щодо скасування реєстрації іноземних інвестицій та внесення змін в правила працевлаштування та тимчасового проживання іноземців» (№ 4541 від 28.04.2016).
В законі України «Про зайнятість населення» пропонується дати визначення наступним термінам: «високооплачувані професіонали — іноземці або особи без громадянства, заробітна плата яких становить не менше ніж 100 мінімальних заробітних плат», а також «іноземний працівник творчої професії» та «іноземні ІТ-професіонали».
Законопроектом надається право іноземцю працювати не лише у одного роботодавця, але і за сумісництвом на різних посадах в одного або декількох (двох та більше) роботодавців. Проте одержати необхідно декілька дозволів на застосування праці на кожну посаду. Винятком є лише високооплачувані професіонали, які без дозволу можуть працювати за сумісництвом, якщо строк дії трудового договору на посадах за сумісництвом не перевищує строк дії дозволу на застосування праці за основним місцем роботи.
До того ж пропонується надати високооплачуваним іноземним працівникам право суміщати свою посаду з посадою тимчасово відсутнього працівника без обмеження тривалості суміщення (для інших працівників встановлено обмеження в 60 календарних днів).
Основним нововведенням щодо працевлаштування іноземних громадян є їх поділ на декілька категорій. Так, роботодавець може отримати дозвіл на застосування праці іноземця або особи без громадянства окрім найманих працівників та іноземців, стосовно яких прийнято рішення про оформлення документів для вирішення питання щодо визнання біженцем або особою, яка потребує додаткового захисту, ще для:
- іноземних відряджених працівників;
- внутрішньокорпоративних цесіонаріїв.
Тлумачення даних понять наведені в змінах до Закону України «Про зайнятість населення». Під поняттям «відряджені іноземні працівники» слід розуміти іноземців та осіб без громадянства, направлених закордонним роботодавцем в Україну для виконання певного обсягу робіт (послуг) на підставі договорів (контрактів), укладених між українським та іноземним суб’єктом господарювання. А внутрішньокорпоративні цесіонарії – це іноземці та особи без громадянства, визнані такими відповідно до графіка специфічних зобов’язань у секторі послуг Протоколу про вступ України до СОТ (стаття IIГенеральної угоди про торгівлю послугами).
Пропонується встановити особливі умови працевлаштування для особливих категорій іноземних найманих працівників:
- іноземні високооплачувані професіонали;
- працевлаштовані засновники та/або учасники та/або кінцеві бенефіціари (контролери) юридичної особи;
- випускники університетів, віднесених до першої сотні в світових рейтингах університетів, з переліку рейтингів університетів, визначеного Кабінетом Міністрів України;
- іноземні працівники творчих професій;
- іноземні ІТ-професіонали.
Слід звернути увагу, що працевлаштувати іноземця тепер буде можливо лише за умови сплати йому заробітної плати розміром не менш ніж 5 мінімальних заробітних плат (іноземним найманим працівникам громадських об'єднань, благодійних організацій та навчальних закладів), і10 мінімальних заробітних плат — для всіх інших категорій найманих працівників. Виняток становитимуть лише особливі категорії іноземних найманих працівників, про які мова йшла вище.
Законодавець також хоче на рівні Закону (ЗУ «Про зайнятість населення»), а не підзаконного нормативного акту, визначити перелік документів, які повинен подавати роботодавець для одержання дозволу, а саме:
- Заява за формою, визначеною Кабінетом Міністрів України, в якій роботодавець підтверджує, що посада іноземця чи особи без громадянства, відповідно до законів України не пов’язана з належністю до громадянства України і не потребує надання допуску до державної таємниці.
- Копії сторінок паспортного документа іноземця чи особи без громадянства з особистими даними разом з перекладом на українську мову, засвідченим в установленому порядку.
- Кольорова фотокартка іноземця чи особи без громадянства розміром 3,5 x 4,5 сантиметри.
Додатково роботодавець подає такі документи:
- для всіх категорій іноземних найманих працівників - копія проекту трудового договору з іноземцем або особою без громадянства, посвідчена роботодавцем, та додаткові документи, якщо для відповідної категорії іноземних найманих працівників, визначені в цій статті;
- для працевлаштованих засновників та/або учасників та/або кінцевих бенефіціарів (контролерів) юридичної особи — уповноважений орган самостійно отримує дані про те, чи формування статутного капіталу товариства закінчено на момент подання заяви про видачу дозволу,
- для випускників університетів, віднесених до першої сотні в світових рейтингах -копія диплому про вищу освіту відповідного університету, належно легалізованого з перекладом на українську мову, засвідченим в установленому порядку;)
- для іноземних працівників творчих професій - нотаріально засвідчені копії документів, що ідентифікують об’єкт авторського права і (або) суміжних прав автора та засвідчують авторство (авторське право);
- для іноземних ІТ-професіоналів — уповноважений орган самостійно отримує дані про те, чи роботодавець має зареєстрований вид діяльності орган зайнятості — комп'ютерне програмування;
- відряджених іноземних працівників - копію договору (контракту), укладеного між українським та іноземним суб’єктами господарювання, яким передбачено застосування праці іноземців та осіб без громадянства, що направлені закордонним роботодавцем в Україну для виконання певного обсягу робіт (послуг);
- для внутрішньокорпоративних цесіонаріїв - рішення іноземного суб’єкта господарювання про переведення іноземця чи особи без громадянства на роботу в Україну та копію контракту, укладеного між іноземцем чи особою без громадянства та іноземним суб’єктом господарювання, про переведення на роботу в Україну з визначенням строку роботи в Україні;
- для іноземців чи особи без громадянства, стосовно яких прийнято рішення про оформлення документів для вирішення питання щодо визнання біженцем або особою, яка потребує додаткового захисту – копії рішення про оформлення документів для вирішення питання щодо визнання біженцем або особою, яка потребує додаткового захисту, та довідки про звернення за захистом в Україні;
На відміну від чинного переліку документів, який подає роботодавець, необхідно буде подати 1 фотокартку, а не 2; відсутня інформація у переліку про подачу заяви від роботодавця встановленого зразка на одержання дозволу, не треба подавати документ про освіту всім категоріям працівників, а також медичні довідки і довідку про відсутність судимості. Але проект договору необхідно буде подавати до одержання дозволу, а не після його укладення у вигляді завіреної копії.
Встановлено нові строки дії дозволу, а саме:
- Дозвіл на застосування праці видається на такий строк, відповідно до категорії іноземців та осіб без громадянства:
- на строк дії трудового договору, але не більше ніж на п’ять років — для особливих категорій іноземних найманих працівників, визначених у частині другій статті 42-1 цього закону;
- на строк дії зовнішньоекономічного контракту, але не більше ніж на п’ять років — для іноземних відряджених працівників;
- на строк дії рішення рішення іноземного суб’єкта господарювання про переведення іноземця чи особи без громадянства на роботу в Україну та контракту, укладеного між іноземцем чи особою без громадянства та іноземним суб’єктом господарювання, про переведення на роботу в Україну - для внутрішньокорпоративних цесіонаріїв;
- на строк дії трудового договору, але не більше ніж на один рік — для всіх інших іноземних найманих працівників.
Тепер і плата за одержання дозволу буде диференціюватись залежно від строку, на який дозвіл видається:
1. Розмір плати за видачу та продовження дії дозволу на застосування праці іноземців та осіб без громадянства становить:
- шість мінімальних заробітних плат – для дозволів, що видаються на строк від одного до трьох років;
- чотири мінімальні заробітні плати – для дозволів, що видаються на строк від шести місяців до одного року включно.
- дві мінімальні заробітні плати – для дозволів, що видаються на строк до шести місяців.
Строк розгляду документів для продовження дозволу хочуть скоротити з семи до трьох робочих днів, що є позитивним для скорішого подання документів на продовження тимчасової посвідки на проживання в Україні.
Прогресивним кроком стане розкриття інформації на веб-сайті уповноваженого органу, який видає дозволи, про: роботодавця; строк дії дозволу на застосування праці; назву посади, на якій застосовується праця іноземця або особи без громадянства; дату скасування дозволу на застосування праці (якщо він був скасований).
Позитивним є також надання роботодавцю додаткового часу до 7 робочих днів на виправлення помилок та порушень у таких випадках:
- надані роботодавцем документи не відповідають вимогам цього Закону за змістом або формою;
- надані роботодавцем документи містять недостовірні дані;
- положення трудового договору з іноземним працівником суперечать трудовому законодавству України.
Що стосується умов одержання іноземцями посвідки на тимчасове проживання на території України, то порядок її одержання пропонують зробити більш жорстким.
Іноземці та особи без громадянства, які є засновниками та/або учасниками та/або бенефіціарними власниками (контролерами)господарських товариств, зареєстрованих в Україні, які прибули в Україну з метою контролю за діяльністю таких господарських товариства можуть одержати посвідку.
Такі іноземці та особи без громадянства мають право отримати посвідку на тимчасове проживання виключно за таких умов:
- Він є учасником та/або засновником такої юридичної особи та/або бенефіціарним власником (контролером) такої юридичної особи, внесеним до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.
- Розмір частки у власності іноземця або особи без громадянства або іноземної юридичної особи, кінцевим бенефіціаром (контролером) якої він є, в статутному капіталі української юридичної особи становить не менше 100 000 Євро за офіційним валютним курсом, встановленим Національним банком України на дату внесення іноземної інвестиції.
Для продовження строку дії посвідки іноземець або особа без громадянства має підтвердити:
- працевлаштування в цьому господарському товаристві щонайменше трьох громадян України, які почали роботу не менш ніж за шість місяців до дати звернення про отримання або продовження строку дії посвідки; або
- сплату господарським товариством податку на прибуток в розмірі не меншому ніж п’ятдесят мінімальних заробітних плат за останній повний фінансовий рік до дати звернення про отримання або продовження строку дії посвідки.
До пакету документів на одержання посвідки пропонують додати наступні:
- документи, залежно від форми здійснення іноземної інвестиції:
- копія статуту господарського товариства та виписка з банківського рахунку господарського товариства, на який зараховано кошти як як внесок до статутного капіталу, якщо іноземна інвестиція здійснена в грошовій формі; або
- копія статуту господарського товариства та копія вантажної митної декларації на рухоме майно, передане як внесок в статутний капітал господарського товариства та копія акту приймання-передачі такого майна, якщо іноземна інвестиція здійснена у майновій формі; або
- копія статуту господарського товариства та копія акту приймання-передачі рухомого або нерухомого майна, переданого як внесок в статутний капітал господарського товариства, якщо іноземна інвестиція здійснена у майновій формі, але при цьому таке майно придбане на території України та передане як внесок в статутний капітал господарського товариства; або
- виписка з рахунку в цінних паперах, якщо іноземець або особа без громадянства акціонером українського акціонерного товариства.
Виходячи з вищевказаного, процедура інвестування іноземцями в українські господарські суб’єкти, їх працевлаштування на території України та одержання посвідки стануть більш жорсткими, для того, щоб в Україну залучалися реальні кошти, а не лише приїздило та легалізувалось все більше іноземних громадян.