Повернення вкладів за депозитами "відкладається" до прийняття рішення Конституційни судом України
До сьогоднішнього дня слухається справа за поданням Верховного суду України від 8 липня 2015 року N 201-2157/0/8-15 «Щодо відповідності (конституційності) Закону України «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб» (далі – Закон) положенням статті 6, частини першої статті 8, частини четвертої статті 13, статей 21, 22, частин першої, четвертої, п'ятої статті 41 Конституції України».
У зверненні Верховного суду України зазначається, що положеннями Закону № 4452-VI змінено підхід до системи гарантування вкладів фізичних осіб і з’являється четвертий регулятор ринку фінансових послуг - Фонд гарантування вкладів фізичних осіб. У зверненні суду зазначається, що«якщо строк дії договору банківського вкладу не закінчився на момент введення в дію тимчасової адміністрації в банку(пункт 1 частини п'ятої статті 36 Закону), вкладник не може отримати кошти до проведення Фондом заходів з підготовки задоволення вимог кредиторів, визначених статтею 49; формування ліквідаційної маси банку та реалізації майна банку, що ліквідується (статті 50, 51 Закону), після закінчення дії тимчасової адміністрації банку. У цьому випадку виплата коштів здійснюватиметься відповідно до встановленої черговості.
За таких умов особам, сума вкладів яких перевищує 200000 гривень, а також за вкладами, строк дії банківського договору яких не закінчився до запровадження тимчасової адміністрації, кошти повертаються лише після здійснення заходів щодо виведення неплатоспроможного банку з ринку, чим обмежуються (або якщо звернулася юридична особа — навіть скасовуються) їх права, оскільки право приватної власності на вклад де-юре зберігається, проте де-факто проведені Фондом процедури можуть бути неефективними, а кошти — так і не повернут.
Так, особи, строк дії договору банківського вкладу яких не закінчився на момент введення тимчасової адміністрації, а отже, під час її дії Фондом яким не виплачено жодних коштів, належать згідно із зазначеною статтею до пункту 7, тобто фактично до останньої черги отримання коштів за вкладами».
26 квітня Конституційний Суд України у формі усного слухання розпочав розгляд даної справи і перейшов до закритої частини пленарного засідання для подальшого обговорення та прийняття рішення (http://www.ccu.gov.ua/novyna/konstytuciynyy-sud-ukrayiny-zavershyv-usne-sluhannya-spravy-shchodo-konstytuciynosti-zakonu).
Головна проблема розгляду означеного подання криється не стільки у змісті можливого рішення КСУ по справі, скільки в тому, що на розгляді в адміністративних судів України перебуває значна кількість справ, що стосуються захисту права вкладників на одержання коштів за депозитами від Фонду гарантування вкладів фізичних осіб.
На сьогодні за пошуковим запитом «зупинити провадження у справі до вирішення Конституційним Судом України конституційного подання Верховного Суду України Про систему гарантування вкладів фізичних осіб» в Єдиному державному реєстрі судових рішень знаходимо близько 3000 справ, провадження по яким зупинено до прийняття рішення КСУ.
На перший погляд подання, внесене Верховним судом України, спрямоване на захист прав простих вкладників, які прагнуть повернути власні кошти. Проте затягування понад одного року розгляду КСУ даної справи призупинило захист прав даної категорії взагалі. Значна кількість судових справ щодо повернення коштів стосується оскарження дій уповноважених осіб щодо повідомлення колишніх клієнтів банків про нікчемність договорів, які були ними укладені. Проте юристи ФГВФО масово подають заяви до судів щодо зупинення розгляду спорів за вкладами до моменту винесення КСУ рішення щодо конституційності Закону України «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб». І такі заяви задовольняють без обґрунтування найменших на те підстав.
В цей час вклади знецінюються, і у випадку визнання конституційним Закону вкладники лише втрачають час, необхідний для оскарження рішень в апеляційній, касаційній інстанції, виконання рішення виконавчою службою для того, щоб повернути власні кошти назад. Адже у разі прийняття рішення на користь вкладника протягом процедури ліквідації уповноважена особа Фонду може надавати до Фонду додаткову інформацію щодо зменшення (збільшення) кількості вкладників, яким необхідно здійснити виплати відшкодування та зміни розміру належних їм сум. Час іде, проте судові справи даної категорії не розглядаються протягом розумного строку, передбаченого Кодексом адміністративного судочинства України.
У противному випадку (визнання неконституційним закону) відновленню підлягають норми попереднього Закону «Про Фонд гарантування вкладів фізичних осіб», за яким відшкодовуються лише 150 000 грн. і як такої цілісної системи гарантування вкладів немає.На вирішення даної ситуації залишається тільки очікувати, скоріше від політичної волі залежатиме наскільки максимально держава може реалізувати обов’язки, які взяла на себе декілька років тому з прийняттям Закону України «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб».
Ткач О.